ALLERJİK HASTALIKLAR VE ÖNEMİ

Alerjik hastalıklar, çocukluk çağında sık rastlarulan hastalıklardır. Bronşial astım, alerjik nezle, alerjik göz hastalıkları, ürtiker (kurdeşen), anjioölem (şişlik), besin allerjisi, gastrointestinal allerji, atopik dermatit, diğer allerjik deri hastalıkları ve anaflaksi alerjik hastalıkların en önemlilerindendir.
Çevre kirliliği, kimyasal maddeler ve katkı maddeli allerjik gıdaların tüketiminin arttığı son yıllarda allerjik hastalıkların görülme sıklığınım da arttığı dikkati çekmektedir. Toplumda her beş kişiden birinin alerjik bünyeli,10-20 kişiden birinin bronşiyal astmalı olduğu bilinmektedir.
Tekrarlayan  öksürük, hırıltı, nefes darlığı, burun akıntısı„ aksırık geniz akıntısı, burun ve genizde kaşıntı, gözde sulanma - kızarıklık, deride kaşıntı kızarıklılık - şişlik, ishal, kusma, karın ağrısı gibi şikayetlerin nedeni alerjik reaksiyonlar olabilir.
Ailede alerjik hastalık Öyküsü olanlarda alerjik hastalıkların görülme sıklığı artmaktadır. Bunun nedeni alerjik hastalıkların oluşmasında genetik yatkınlığının rolünün olmasıdır. Ancak ailede alerjik hastalık öyküsü olanlarda mutlaka alerjik hastalık görülecek diye bir kural da yoktur.
Polenler, mantar sporları, hayvan deri tüy ve döküntüleri, mite (akarcık) denilen ev tozlarında ve yün içinde bol miktarda üreyen  alerji böcekleri, kozmetik ve kimyasal maddeler ve bazı alerjik besinler alerjik reaksiyonlarm oluşumuna yol açan etkenlerin başında gelir.
Alerjik hastalıkların tedavisinde ilaç tedavisinin yanı sıra aşağıdaki kurallara uymanın da önemi büyüktür.

HASTANIN UYMASI ÖNERİLEN KURALLAR

*Hastamn ve yatak odasını paylaşan bireylerin yatak, yorgan ve yastıkları yün, kuş
tüyü vb. ile doldurulmuş olmamalıdır ideal olanı yatağın yaylı sünger, yorgan ve yastığın
elyaf  veya pamuk. cinsi olmasıdır.

*özellikle yatak odası olmak üzere evdeki halı kilim vb. nin yün olmaması, pamuklu da sentetik olması önerilir. Yatak Odası zemini tahta olmalı mümkünse marley veya muşanba döşenmelidir. Duvardan duvara halı olmamalıdır.

*Ev tozlu tutulmasına neden olabileceği için odada fazla eşya bulunmamalıdır. Özellikle kitaplık türü toz tutan eşyalar bulundurulmamalıdır, Mobilyalar kumaşla kaplı olmalı metal veya tahta olanlar tercih edilmelidir Yatak örtüleri yıkanabilir cinsten pamuk ya da sentetik olmalıdır. Evin ve odanın temizliği hastanın evde olmadığı zamanlarda yapılmalıdır. Temizlik ot süpürgelerle değil elektrik süpürgesi ile olmalıdır. Temizlik sonrası odalar iyice havalandırılmalıdır.

*Kısaca özellikle yatak odası olmak üzere bol güneş gören, havadar, toz ve küfün olmadığı az eşyalı, yün ve kuş tüyünün bulunmadığı ortam hasta için en uygun olanıdır.

*Evde kesinlikle sigara içilmemelidir.

*Evde evcil hayvan beslenmemelidir. Kedi, köpek, kuş gibi evcil hayvanların deri tüy ve döküntüleri alerjik reaksiyonlara neden olabilmektedir.

*Hastalar yünlü ve tüylü giysileri giymemelidir; bunun yerine merserize , pamuk ve sentetikler tercih etmelidirler.

*Hastalar boya, badana, yağlı boya, parfüm vb. kokulardan, saç spreyi ve kolonya dan uzak durulmalıdırlar.

*Isınmak için borulu soba ve kalorifer tercih edilmelidir.

*Odalara çamaşır seçilmemelidir.

*Odayı nemlendirmek için sobada kaynatılan sular rutubete ve dolayısıyla mantar sporlarının üremesine yol açtığından hastalar için uygun değildir.

*Evde bulunan hamam böcekleri de alerjik reaksiyonlara yol açabileceği için evin belli aralıklarla ilaçlanması fayda sağlayacaktır.

*Hastaların spor yapmalarında sakınca yoktur. Çocuğun beden eğitimi yapmasına izin verilmelidir. Aksi takdirde çocukta 'hasta çocuk' imajıyla oluşacak psikojenetik etki daha büyük zararlara yol açabilir.

*Oyuncak olarak plastik, ağaç veya metalden yapılmış olanlar tercih edilmelidir. *Üzüntü, sıkıntı, stres, derslerde başarısızlık, heyecan, korku, endişe gibi durumlar hastalarımızın yakınmalarında artışa neden olabilir.

*Enfeksiyon hastalıkları alerjik hastalıklar için istenmeyen durumlardır. Grip, anjin gibi enfeksiyonu olanlardan uzak durulması gerekir.

*Hastaların gereksiz ilaç almaması istenir.Özelliklede aspirin vb. ilaçlar, boyalı ilaçlar bazen alerjik reaksiyona neden olabilir.

*Çocukların üşüteceğinden çekinilerek buharlı banyolara sokulması bazen ters sonuçlar doğurabilir. Hastanın banyo yapmasında sakınca yoktur. Ancak mantar sporlarının solumaması için banyoya ilk girip, çabuk çıkılmalıdır. Ayrıca zemin katlar eski ve boş binalar nem oranı yüksek ve mantar sporu fazla olan yerlerdir.

*Hastalarımızın yukarıdaki kurallara uymaları şikayetlerin azalmasında çok önemli rol oynar.Bu kurallara uymanın en az ilaç kadar faydalı olacağı unutulmamalıdır. Kontrol muayenelerine belirtilen zamanlarda mutlaka gelinmelidir.

*Alerji testleri ve aşılarının her hastaya hemen uygulanmayacağını belirtmek gerekir. Hastalarımız test ve aşı yapılınca hemen düzeleceğini düşünmektedir. Halbuki bunlarda bir tedavi şeklidir . Ayrıca bu işlemlerin kuralına uygun şekilde ve ancak uzmanı olan kişilerce yapılabileceği bilinmelidir.